SEMrush review
Onze score
SEMrush is zonder twijfel de beste all round Online marketing tool van Nederland. Keyword research is nergens completer en makkelijker dan hier. Ontvang in één klik suggesties voor gerelateerde zoektermen, longtails en veelgestelde vragen rondom je zoekwoord.
De zoekwoorden database is extreem groot en wordt maandelijks verder uitgebreid waardoor je altijd inzichtelijk hebt hoeveel verkeer jouw concurrenten binnen halen en op welke termen. Autoriteit opbouwen doe je gemakkelijk door vanuit de backlink analytics de 10 meest kwalitatieve links van de marktleiders in je niche te bekijken.
In deze SEMrush review behandelen we de belangrijkste functies van deze tool, maar mocht je het alvast willen uitproberen dan bieden ze nu een gratis proefperiode aan.
Hier heb je geen creditcard voor nodig dus probeer het nu uit!
Met meer dan 1000 verschillende pagina's kun je voor bijna alles wel terecht op Top-x. Een product wat nog ontbrak op de lijst van reviews is SEMrush. Het is een online marketingtool die gebruikt wordt door online marketingbureau's bedrijven en SEO specialisten over de hele wereld. Of het nou keyword research betreft, inzicht in het verkeer van je concurrentie of backlink analyses: SEMrush kan het allemaal!
Omdat er meerdere concurrenten op de markt zijn hebben we besloten om in deze SEMrush review alle onderdelen uitgebreid te analyseren.
Waarom deel ik mijn SEMrush ervaringen?
Ik ben inmiddels al 8 jaar werkzaam als SEO specialist. Ik heb jarenlang gewerkt voor grote e-commerce bedrijven, b2b's merken en online marketing bureau's. Inmiddels ben ik werkzaam voor verschillende websites en platformen die onder ons eigen beheer vallen.
Als SEO specialist kom je al gauw in aanmerking met SEMrush en soortgelijke tools zoals Majestic, Ahrefs, MoZ of Searchmetrics. Ik heb met al deze tools gewerkt en werk er nog steeds op dagelijkse basis mee. Vanuit deze kennis heb ik besloten om mijn SEMrush ervaringen met je te delen.
Hoe hebben wij getest?
Om een betrouwbaar advies te geven hebben wij een unieke testmodus ontwikkelt, hierdoor weet je zeker dat je geen miskoop doet!
21
Uur onderzoek gedaan
41
Ervaringen gecheckt
5+
marketing softwares vergeleken
Waarom kiezen voor SEMrush Online marketing tool?
Wat zijn de nadelen?
Wat is SEMrush?
SEMrush is een all round online marketing SaaS-programma (Software as a Service) dat tools en hulpmiddelen biedt aan online marketeers. Het programma is beschikbaar vanaf $119,95 per maand.
SEMrush biedt tools en mogelijkheden rond verschillende onderdelen;
- SEMrush keyword research
- On-page SEO
- Concurrentie analyse
- Content marketing
- Lokale SEO tools
- Rank Tracking
- Social media management
- Link building
- Paid Advertising
Bedrijfsinformatie SEMrush
USA
Boston, MA 02199
800 Boylston Street, Suite 2475
Aantal fysieke kantoren: 13
Aantal medewerkers: 1000+
Email: mail[at]semrush.com
Prijs: Vanaf 119,95 $ per maand
(geschikt voor de meeste gebruikers, duurdere pakketten zijn gericht op online marketing bureaus)
Trustpilot score: 4,2 op basis van 350+ reviews
Grootste concurrenten: Majestic SEO, Ahrefs, MoZ
Wat zijn de kosten van SEMrush? [meest recente prijzen]
Hoe zit het met de prijzen van SEMrush? Je hebt de keuze uit drie verschillende pakketten. Hierbij zal ik je direct aangeven dat als jij geen marketing professional bent die voor meer dan 5 klanten werkt, je sowieso genoeg hebt aan het goedkoopste abonnement.
Pro
✓ Maximaal 5 projecten aanmaken
✓ 500 zoekwoorden om je rankings in de gaten te houden
✓ 100.000 pagina's crawlen per maand (met de site audit tool)
Guru
✓ Maximaal 15 projecten aanmaken
✓ 1500 zoekwoorden om je rankings in de gaten te houden
✓ 300.000 pagina's crawlen per maand
Business
✓ Maximaal 40 projecten aanmaken
✓ 5.000 zoekwoorden om je rankings in de gaten te houden
✓ 1.000.000 pagina's crawlen per maand
Gebruik je het account regelmatig met meerdere personen? Op zich hoeft dat niet een probleem te zijn als je bereid bent een account te delen maar je kunt dan niet tegelijkertijd ingelogd zijn.
SEMrush mogelijkheden
Oke, genoeg algemene informatie gedeeld. Het is tijd om te laten zien welke functies er zijn en hoe je deze kunt inzetten. In totaal heeft SEMrush 50 verschillende tools om je online zichtbaarheid te vergroten. Het heeft geen zin om deze allemaal een voor een te behandelen. In plaats daarvan gaan we de diepte in op de belangrijkste onderdelen die deze software biedt.Houdt er rekening mee dat je deze tool gebruikt om je online marketing in alle opzichten te verbeteren.
Ook goed om te weten: SEMrush is de ultieme marketingtool voor beginners en ervaren online marketeers. Als echte beginner zul je misschien wat moeite hebben, maar voor elke sectie binnen het programma kun je klikken op een tutorial. Deze bestaan baak uit hele korte en bondige video's van maximaal 2 minuten. Ideaal om snel te leren dus.
Keyword Overview
Het onderdeel keyword research bevat weer een aantal verschillende onderdelen waarvan de Keyword Overview, de Keyword Magic Tool en de Keyword Gap het belangrijkst zijn.Creëer het grootste overzicht van longtail keywords, gerelateerde zoekwoorden en vragen rondom het onderwerp waar jij in wil ranken. Zoekwoorden onderzoek was nog nooit zo makkelijk. Vaak dien je zelf al verstand te hebben van een bepaald onderwerp om met behulp van jouw kennis zoekwoorden te onderzoeken.
Met SEMrush is dat niet nodig.In het voorbeeld hieronder hebben we als zoekwoord 'Laadpaal' ingevoerd. Je krijgt een overzicht te zien met daarop variaties van het zoekwoord, vragen rondom het zoekwoord en gerelateerde zoekwoorden of termen. Daarnaast krijg je te zien hoe de SERP (Search Engine Result Page, ook wel zoekresultaten genoemd) er op het specifieke keyword eruit ziet en het aantal backlinks ze naar die pagina hebben ontvangen.
Keyword Magic Tool
Je krijgt een overzicht te zien van alle zoekwoorden met daarbij het maandelijkse zoekvolume, de zoekintentie (commercieel, informatief, etc.) en moeilijkheidsgraad.
Keyword Gap
On-Page SEO is voor iedere content marketeer een van de belangrijkste aspecten van zoekmachine optimalisatie. Het is leuk als je een lijst met interessante keywords hebt, echter moet je je teksten ook dit jaar nog steeds wel optimaliseren voor SEO. Welke headings heb je nodig? Hoe vaak moet het zoekwoord terugkomen in je tekst? Dit zijn punten waar de On-page hulpmiddelen perfect geschikt voor zijn.
In de On-page sectie vind je een combinatie van verschillende on-page hulpmiddelen als ook technische seo tools, zoals de on page seo checker en de SEO content template generator. Samen met het Keyword gedeelte is dit het perfecte middel om je content marketing naar een hoger niveau te tillen.
SEO Content Template
SEO draait allang niet meer om het zoveel mogelijk herhalen van bepaalde keywords en hier en daar een backlink ernaartoe bouwen. Begrijp me niet verkeerd: keywords in de tekst en een kwalitatieve backlink zijn nog steeds factoren die jouw online vindbaarheid positief beïnvloeden.
Wat er echter veranderd is, is dat Google steeds meer kijkt naar zoekintentie. Hierbij probeert het algoritme te voorspellen wat een gebruiker wil zien wanneer hij ergens naar zoekt. Zoekt de gebruiker een pagina met voornamelijk visuele ondersteuning (VB: haartrends zomer) of juist gedetailleerde en onafhankelijke informatie (VB: zakelijke leningen)?
Het SEO content template analyseert de top 10 van Google (of Bing) en vertelt op basis daarvan hoe jouw content er in grote lijnen uit moet komen te zien. Zo vertelt ie hoeveel woorden je ongeveer nodig hebt, of het artikel veel afbeeldingen nodig hebt, het aantal zoekwoorden wat je terug moet laten komen en vanaf welke domeinen je backlinks moet proberen te verdienen.
Je kunt hiervoor SEMrush gebruiken, maar in alle eerlijkheid is het niet de beste tool voor het creëeren van SEO templates en ondersteuning bij het schrijven van SEO geoptimaliseerde content. Zelf gebruik ik daar Surfer SEO voor. Binnenkort zal ik hier ook een review over schrijven. Ben je vooral op zoek naar een marketing tool voor het schrijven van SEO teksten die super hoog scoren? Je kunt Surfer hier gratis uitproberen.
On Page SEO checker
Voor jouw website in en de On Page SEO checker gaat automatisch op zoek naar pagina's waar optimalisatie mogelijkheden zijn. SEMrush gebruikt verschillende indicatoren en competitieve intelligentie om te kijken wat er beter kan aan een specifieke URL.
Als er featured snippets worden getoond in de zoekmachine voor een bepaald zoekwoord, dan vertelt SEMrush je precies wat je moet doen om de kans te vergroten dat jij deze weet te claimen. Daarnaast kijkt ie of je genoeg woorden hebt om te kunnen scoren op het gewenste keyword en of je de juiste termen op de juiste plek hebt gezet.
Waarschijnlijk heb je wel eens gehoord van semantiek. Dit zijn niet per sé zoekwoorden waar je op wil ranken, maar wel woorden die Google verwacht terug te komen in kwalitatieve, informatieve content rondom het zoekwoord waar je WEL op gevonden wil worden. Je vindt deze semantische zoekwoorden terug onder het kopje Semantic in de On Page SEO checker.
Tot slot geeft dit onderdeel je ook nog optimalisatiemogelijkheden op het gebiedt van backlinks, technische SEO issues en User Experience!
Hoe belangrijk is linkbuilding nog? Nou, uit ervaring kan ik je vertellen dat dit heel erg verschilt per branche en per zoekwoord. Soms is het mogelijk om zonder enige links goed te ranken en je totale aantal bezoekers naar een hoger level te brengen, maar soms zul je zien dat wat je ook doet of aanpast, je op dezelfde positie blijft staan.
In dat geval is het goed mogelijk dat je toch met linkbuilding aan de slag moet. Een tijd terug was Majestic SEO hier de beste software voor omdat ze de grootste database hadden. SEMrush en Majestic hebben echter de handen in één geslagen waardoor ze nu dezelfde database delen!
Binnen de Link building sectie vinden we vier verschillende onderdelen terug; Backlink Analytics, Backlink Audit, Link Building Tool en Bulk Analysis.
Bulk analyse
In één simpele stap, een hele rits aan domeinen analyseren op traffic, Authority score (vergelijkbaar met Trust Flow van Majestic en Domain Authority van MoZ), referring domains en aantal links? Met de bulk analyse tool kan dat.
Je kunt maximaal tot 100 verschillende websites analyseren.
Backlink Analytics
De backlink analytics toont je een visueel, overzichtelijk dashboard van elke website. Een gehele domain overview als het ware, maar dan puur gefocust op het autoriteit stuk. Het toont je de hoeveelheid referring domains, het aantal backlinks, aantal nieuwe en aantal verloren backlinks van de afgelopen 6 maanden en je meest voorkomende ankerteksten. Dit kun je doen voor je eigen website om te zien of je linkbuild strategie nog volgens plan verloopt, of om inspiratie en ideeën van anderen te kopiëren.
Backlink audit
De backlink audit is een tool die je wel wil instellen, maar hopelijk niet snel nodig hebt. Je gebruikt de audit om periodieke controles uit te voeren op je links. Zo kun je zien of je misschien toch wat slechte links hebt gebouwd, of dat deze automatisch zijn ontstaan.
Van elk domein geeft SEMrush aan hoe betrouwbaar of onbetrouwbaar het is. Vergeet ook niet dat ze de grootste linkdatabase hebben van de wereld. Ze herkennen patronen en kijken of een website überhaupt wel geïndexeerd is. Als een link niet goed is dan krijg je hier een melding van. Loop deze handmatig na. Ben je zelf ook van mening dat het een slechte link is? Dan kan je deze uitsluiten in de Google Disavow tool, om te voorkomen dat je geraakt wordt door een eventuele link penalty en je online aanwezigheid een klap krijgt.
In de afbeelding hieronder kun je een voorbeeld zien van een domein wat ik uit privacy overwegingen heb geblurred. Je kunt echter zien dat het voor deze website wel interessant is om wat meer in de links te duiken en te kijken of er wat slechte links uitgesloten kunnen worden.
Zoals ik eerder in deze SEMrush review aangaf is het teveel om alle tools in detail te behandelen. Bovenstaande secties geven een aardig beeld van de in mijn ogen handigste tools in het programma. Ik wil nog 3 secties uitleggen die ik zelf bijna niet gebruik, maar wel populair zijn. Dit zijn de secties Social Media, Advertising en Technische Site audit.
Social Media
Experts zeggen wel eens dat een succesvol merk ELK marketingkanaal in moet zetten; Advertenties, SEO, lead generatie en sociale media. SEMrush wil dit ondersteunen en heeft verschillende Sociale Media software ingebouwd in het product. In je dashboard zie je vanuit helikopter perspectief de belangrijkste insights van je gekoppelde social media accounts.
Met de social media poster plan je all je content in op elk platform op het tijdstip wanneer jij dat wil. Dit kan met Linkedin, Instagram, Facebook of Pinterest. De Social media poster werkt beter dan verwacht en het scheelt je weer een dure subscriptie op bijvoorbeeld Coosto of Hootsuite.
SEMrush is bezig met een Social Media Ads hulpmiddel om je advertentie campagnes in te plannen maar deze functie bevindt zich nog in de beta fase.
Advertising
De enige reden dat ik dit stuk (bijna) niet gebruik, is omdat ik mij enkel met SEO en de organische online zichtbaarheid bezig houd. De keren dat ik er wel mee heb gewerkt heb ik ervaren dat je er heel veel waarde uit kunt halen.
Zo kun je niet alleen zien op welke zoekwoorden je concurrenten adverteren, maar ook hoe hun advertenties eruit zien en op welke positie ze in Google tekstadvertenties actief zijn.
Als je goed gebruik maakt van het kopje Advertising Research kun je zelfs ontdekken welke ads van concurrenten WEL rendabel zijn en welke NIET. Dat is nog eens waardevolle informatie!
Site audit
Tot slot de site audit. De site audit is een technische seo tool die jouw website 'crawlt' en kijkt waar er technische fouten zitten. Dit kunnen gebroken links zijn, verkeerd opgemaakte canonincals, no-index pagina's en nog veel meer. Misschien ben je bekend met Screaming Frog? SEMrush site audit is als het ware een ingebouwde Screaming Frog, maar dan iets minder uitgebreid.
Zelf gebruik ik Screaming Frog voor al mijn site audits maar de beginnende SEO specialist die nog niet veel ervaring heeft met technical SEO zal hier goed mee overweg kunnen.
Google analytics add on
Het is mogelijk om Google Analytics gegevens te koppelen aan je SEMrush account. Door Analytics als add on in te zetten krijg je nog meer data insights. Denk bijvoorbeeld aan al die 'not provided' zoekwoorden in Google Analytics. Door je account te koppelen kun hier toch inzicht in krijgen. Ook Google Search Console kun je makkelijk koppelen.
Conclusie van deze SEMrush review
Als je alles gelezen hebt dan ben je inmiddels wel 10 minuten verder. Hopelijk heb ik in deze SEMrush review duidelijk kunnen maken dat wij vanuit Top-X heel erg positief zijn over dit programma. Ik heb mijn best gedaan om niet alleen te schrijven over hoe geweldig ze zijn. In plaats daarvan heb ik de nadruk gelegd op de mogelijkheden.
Deze zijn zo uitgebreid dat ik je aanraad het zelf gewoon even uit te proberen met jouw eigen website.
Veelgestelde vragen
Jazeker, met het standaard PRO plan kun je 500 keywords tracken over 4 verschillende domeinen. Je kunt dit ook upgraden zonder dat je naar een groter pakket hoeft over te stappen.
De market explorer is een tool binnen SEMrush waarmee je onderzoek doet hoe groot bepaalde markten zijn en wat de grote spelers zijn binnen die specifieke markt.
Deze zijn erg goed. Het bedrijf is al jarenlang actief en aan de Trustpilot score van ruim 4 sterren is te zien dat de ervaringen met SEMrush positief zijn.