fbpx
  • Home
  • /
  • Software
  • /
  • Onze AFAS SB+ ervaring: kosten, functies en meer [review 2023]

Publicatie datum: 1 februari, 2023

Door: Puck

Ben jij op zoek naar hét online boekhoudprogramma van Nederland? Dan is AFAS SB+ mogelijk een geschikte keuze. Wij vergeleken de populairste boekhoudprogramma’s op voor- en nadelen, kosten, hun werking en de functionaliteiten. In dit artikel lees je onze uitgebreide AFAS SB+ review.

Geen creditcard of betaling nodig


Hoe hebben wij getest?

Om een betrouwbaar advies te geven hebben wij een unieke testmodus ontwikkelt, hierdoor weet je zeker dat je geen miskoop doet!

9

Uur onderzoek gedaan

44

 Ervaringen gecheckt

afas SB+ voorbeeld

Wat is AFAS SB+?

AFAS Small Business + is een online boekhoudprogramma waarmee je al jouw administratie inzichtelijk kan maken. Doordat veel processen geautomatiseerd kunnen worden, bespaart deze zelflerende software je veel tijd, geld en moeite. Het boekhoudpakket is van goede kwaliteit en biedt vele functionaliteiten voor kleine ondernemers.

AFAS werd opgericht in 1996 in Leusden. In de afgelopen jaren heeft de AFAS software zich weten uit te breiden tot één van de beste software om je eigen boekhouding mee bij te houden. Inmiddels beschikt het bedrijf over maar liefst tevreden 12.500 klanten!

Onze favoriete boekhoudprogramma's:

Voordelen vs. nadelen

Doe je er goed aan om voor het AFAS boekhoudpakket te kiezen? Dat ligt voornamelijk aan jouw eigen eisen en wensen. Net als elk ander boekhoudprogramma brengt ook het boekhoudprogramma van AFAS SB+ zo zijn voordelen en nadelen met zich mee. Onderstaand zetten we ze voor je op een rijtje!

Voordelen

  • Alles in één oplossing voor je financiële administratie (geen andere programma's nodig);
  • Onbeperkte automatiseringsmogelijkheden;
  • Scan & Herken functie zonder limiet;
  • Bank koppelingen mogelijk;
  • Geen verborgen kosten voor actieve gebruikers;
  • Maandelijks opzegbaar

Geen creditcard of betaling nodig

Nadelen

  • Vooral geschikt voor de complexere administraties;
  • Weinig keuze tussen verschillende pakketten

Hoe werkt AFAS SB+?

Wanneer je geïnteresseerd bent in AFAS SB+ en wil weten hoe het boekhoudprogramma werkt, raden we je aan een online demo te boeken. Je kan je hiervoor inschrijven op hun website door te klikken op 'volg een demo'. Je krijgt dan een persoonlijke demo met een van hun specialisten waar je al je vragen kan stellen over AFAS SB+. Zo krijg je direct een beetje een gevoel bij de boekhoudsoftware!

Wanneer het boekhoudprogramma van AFAS je bevalt kan je het bestelformulier invullen. Ook dit doe je op de website van AFAS SB+ via de groene knop 'direct bestellen'. Hier zal je je moeten inschrijven voor het maandelijkse abonnement en AFAS machtigen om een automatische incasso van je rekening af te mogen schrijven. Het abonnement is maandelijks opzegbaar.

AFAS SB+ functies en mogelijkheden

AFAS SB+ biedt alle functionaliteiten om inzicht te krijgen in je boekhouding. Voor een vast bedrag in de maand beschik je over alle functies die je nodig hebt. AFAS stelt daar, in tegenstelling tot andere aanbieders, geen gebruikslimieten aan. Zo kan je met dit boekhoudpakket onbeperkt:

  • Offertes maken in eigen huisstijl en versturen;
  • Periodieke facturatie automatiseren;
  • Inkopen vastleggen en betalingen plannen;
  • CRM gebruiken, al je klantgegevens in één database;
  • Scan & Herken (met app) zodat je nooit meer facturen handmatig hoeft in te boeken;
  • Activa, voor direct inzicht in alle activa binnen je bedrijf, de boekwaarde en de te verwachte afschrijvingskosten;
  • Makkelijk je BTW-aangifte doen;
  • Je banktransacties verwerken via automatische bankkoppeling;
  • Financieel inzicht verkrijgen, zoals een kolommenbalans of het financieel resultaat.

Daarnaast is het boekhoudprogramma van AFAS gericht op samenwerking met je boekhouder of accountant. Om deze reden kan je meerdere gebruikers laten inloggen op jouw administratie. Graag zelf je administratie bijhouden, maar je boekhouder of accountant jouw BTW-aangifte laten checken? Dat kan met een boekhouding bij deze aanbieder!

Voor wie is AFAS SB+ geschikt?

Heb jij een groeiend bedrijf met 1 tot 5 werknemers? Dan is AFAS SB+ een geschikt boekhoudsysteem voor jou!

De AFAS-software is voornamelijk gericht op groeiende bedrijven met een complexe administratie. Het boekhoudprogramma is erg uitgebreid en je kan veel processen laten automatiseren wat tijd bespaart.


Echter, voor kleine bedrijven met een makkelijke administratie kan AFAS SB+ wat te gedetailleerd en prijzig zijn. Zij kunnen beter kiezen voor een simpeler en betaalbaarder boekhoudprogramma!


Hoe zit het met de kosten bij AFAS SB+

AFAS software biedt slechts één boekhoudpakket aan. Dit pakket biedt alle functionaliteit voor de vaste prijs van €59 per maand. AFAS rekent, in vergelijking tot andere aanbieders, geen verborgen kosten voor intensieve gebruikers. Waar je bij andere boekhoudprogramma’s vaak moet betalen voor automatiseringsfuncties zoals Scan & Herken, zit dit bij AFAS SB+ allemaal in het vaste maandbedrag meegerekend. Het abonnement is maandelijks opzegbaar.

Voor bedrijven met een complexe administratie is dit een super deal. Voor kleinere bedrijven of zzp'ers kan dit misschien wat aan de dure kant zijn. Je kan niet kiezen voor andere goedkopere pakketten om de kosten wat te drukken.


website kleinzakelijk afas

Is AFAS SB+ betrouwbaar? Bekijk de ervaringen

Voordat je een abonnement afsluit bij AFAS software is het belangrijk om te weten of je te maken hebt met een betrouwbare aanbieder. In dit geval kunnen we je zeker gerust stellen. AFAS SB+ is een veelgebruikte boekhoudsoftware waar gebruikers erg positieve recensies over achterlaten. Onderstaand zetten we een aantal scores van verschillende reviewplatformen voor je op een rijtje.

7,3/10
7,4/10

Uit de positieve AFAS SB+ ervaringen van gebruikers komt voornamelijk naar boven dat de automatisering van dit boekhoudprogramma in een vergevorderd stadium zit. Je kan bijna alle financiële administratie automatiseren wat veel tijd bespaart. Ook reageert de klantenservice snel. Enkele negatieve recensies benoemen dat de app regelmatig een foutmelding kan geven.


Conclusie AFAS SB+

AFAS SB+ is een gebruiksvriendelijke oplossing voor het bijhouden van één of meerdere administraties. Wat fijn is aan dit boekhoudprogramma is dat je voor een vast bedrag per maand onbeperkt gebruik mag maken van alle beschikbare functionaliteiten. De website en app zijn gebruiksvriendelijk en je hebt je administratie volledig digitaal!

De boekhoudsoftware van AFAS beschikt over alle benodigde functies die je nodig hebt als groeiend bedrijf. Veel financiële administratie kan geautomatiseerd worden, je kan gebruik maken van de Scan & Herken functionaliteit en er zijn geen verborgen kosten voor extra uitbreidingen. Je hebt met dit boekhoudprogramma dus een alles-in-één-softwareoplossing voor je boekhouding!

Ben je een groeiend bedrijf met een wat complexere administratie? Met AFAS kan je heel veel kanten op! We raden het je dan ook zeker aan dit boekhoudprogramma uit te proberen!


Extra informatie over AFAS SB+

Klantenservice

Je kan de klantenservice van AFAS SB+ bereiken via het klantenportaal, telefonisch op 033 - 434 1800 of je kan hen fysiek bezoeken op de Inspiratielaan 1 in Leusden.

Opzeggen

De boekhoudpakketten van AFAS SB+ zijn maandelijks opzegbaar. Je zit dus nergens aan vast en je loopt als bedrijf weinig risico.

Over de auteur

Puck

Mijn naam is Puck en naast mijn studie Communicatie- en Informatiewetenschappen schrijf ik regelmatig voor Top-X en andere websites. Ik vind het erg leuk om mezelf vast te bijten in een onderwerp en de informatie zo duidelijk mogelijk aan de lezers te communiceren. Mocht je vragen hebben voor mij, aarzel dan niet om contact op te nemen.


Contact opnemen met mij? Via deze link kun je direct een bericht achterlaten!

Andere bekeken ook:
  • Na vele jaren SB gebruikt te hebben, op advies van verkoop afas de stap naar sb+ gemaakt. Helaas is dit pakket nog niet af en worden er in de live omgeving nog punten aangepast in de toekomst.
    Migratie zou voledig door hen gerealiseerd worden. Helaas heb je je accountant nodig en die is de nodige uren bezig wat behoorlijke kosten oplevert.
    Omdat het pakket op moment van migreren nog niet af was, hadden wij te maken met een SB+ live omgeving, een SB+ demo omgeving met historie die niet in de live omgeving in te zien was en een SB omgeving voor historie van eerdere jaren. Wij hebben dit als “niet prettig” ervaren en konden niet leven met deze sitatie.
    Wij zijn door deze situatie afgestapt van Afas in het geheel en de overstap naar een ander pakket gemaakt. We waren redelijk teleurgesteld in de manier van oplevering.

    • Hi Ron,

      Thanks voor je uitgebreide reactie. Vervelend om te horen over deze situatie, dit is iets wat we zeker zullen meenemen in de volgende update van dit artikel.

      Groet,

      Sam

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    >